Voorlezen kan al wanneer je kindje nog een baby is. Hoe jonger je kind is wanneer je begint met voorlezen, hoe groter de woordenschat op 2-jarige leeftijd is. Uit onderzoek blijkt dat wanneer baby’s meer dan 10 minuten per dag worden voorgelezen, de kans 2,5 keer zo groot is dat ze met een goede woordenschat aan de basisschool beginnen. 

Dit klinkt allemaal erg leuk, maar hoe komt dat dan, vraag je je misschien af. Dit zit hem zowel in de boekentaal als in de interactie die ontstaat tussen de ouder en de baby tijdens het voorlezen. Lees hieronder hoe dat zit!

Het effect van voorlezen door de boekentaal 

De taal in baby- en kinderboeken is erg verschillend van hoe we normaal tegen onze baby’s en jonge kinderen praten. Ouders voeren vaak elke dag dezelfde soort ‘gesprekjes’ met hun baby of peuter. De hoofdonderwerpen van deze gesprekjes zijn eten, spelen, slapen en plassen/poepen. Het mooie van baby- en kinderboeken is dat er andere soort verhalen worden verteld, in meer verschillende en moeilijkere woorden. Dit zorgt ervoor dat de woordenschat van het kind groter wordt. 

Een ander groot verschil tussen onze normale gesprekjes met baby’s en jonge kinderen en een verhaal in een boek is de rol van grammatica en zinsopbouw. Dit zijn minder belangrijke onderwerpen wanneer we praten tegen een baby of peuter, terwijl in baby- en kinderboeken grammatica en zinsopbouw juist wel een grote rol speelt. Verhalen vertellen waarin ook grammatica en zinsopbouw belangrijk zijn, helpt voor kinderen bij het begrijpen van de taal en uiteindelijk het begrijpend lezen. 

Doordat de boekentaal dus zo verschilt van onze alledaagse gesprekjes met onze baby’s en jonge kinderen, stimuleert het voorlezen de woordenschat en het begrijpend lezen bij jonge kinderen enorm.

De interactie tussen ouder en baby

De interactie tussen jou als ouder en je baby is belangrijk voor de taalontwikkeling van de baby. En ook hierin speelt het voorlezen van boekjes een grote rol. Uit onderzoek blijkt dat 1-jarigen bij het voorlezen van boekjes, en zeker boekjes met geluidjes en lichtjes, meer gebrabbel laten horen die lijken op klinkers, dus op de letters a, e, i, o of u. Ook laten 1-jarigen tijdens het voorlezen meer geluidjes horen welke combinaties zijn van klinkers en medeklinkers. Dit gebrabbel van de baby zorgt ervoor dat je daar als ouder weer op gaat reageren. Zo imiteren ouders bijvoorbeeld het ‘ba-ba’ van de baby, of maken hier zelfs het woord ‘bal’ van, wat dus ontzettend goed is voor de taalontwikkeling.

Ga dus gezellig voorlezen aan je baby! Naast dat het goed is voor de taalontwikkeling, zorgt het ook vooral voor een gezellig en intiem momentje tussen jezelf en je baby. Bij Lezen met Beer vinden we het belangrijk dat voorlezen meer is dan alleen het lezen, we maken er graag een beleving van. We hebben dan ook mooie en leuke geluiden-, lichtjes- en vingerpopboekjes in de leesboxen van 0-3 jaar! Je kunt ze hier vinden:

Blijf op de hoogte via onze Socials. Volg ons op Instagram & Facebook!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

👉 Start chat!
1
💬 Kunnen we je helpen?
👋 Hoi!
Waarmee kunnen wij je helpen? 💬